BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

(^_^)

Scrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace Layouts

psstt..posto..posto..^_^


Sunday, August 22, 2010

salam Ramadhan..=)

assalamualaikum buat semua..

hurm..lma dh x jenguk blog ne..ikan2 pun dh lma x mkn..nsib bek la ikan eletronik..klu ikan btul, kompom dah bye2..hehe..so, pe kbr suma??hopefully sihat jer..hari ne dah masuk 12 hari umat islam berpuasa..alhamdulillah..Allah masih lagi memberi kesempatan kepada kita semua untuk bertemu dengan bulan yang penuh berkah ne..syukur sangat2..

hurm..bila sebut jak pasal Ramadhan ne,mesti teringat ngan sumthing..hurm..sumthing yg sepatutnya dlupakan lma dulu..but smpai skrg stil x ble lupa..betul la kan apa orang cakap,kita boleh suka dengan seseorang tu sekelip mata jak..kita boleh jtuh cinta dengan seseorang itu dlm sesaat jak..tp utk melupakan sesuatu yang pernah menjadi memori kita,adalah sangat sukar dan mengambil masa yang terlalu lama..ish3.. tu lah namanya hati dan perasaan..sesuatu yang sangat sukar untuk dimengertikan dan sangat sukar untuk dirungkaikan..hanya mampu tersimpan di dasar yang paling dalam..

tapi walau apa pun..hidup harus diteruskan..jangan pernah menyesali sesuatu yang terjadi kerana di dalamnya pasti ada hikmah yang tersembunyi..Allah maha tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya..mungkin setiap yang terjadi itu akan mengajar kita untuk menjadi seorang yang lebih matang dalam menghadapi dunia yang sangat berpura pura..jadikan pengalaman yang lepas sebagai sandaran untuk melalui masa depan yang lebih mencabar..kaut seberapa banyak kekuatan yang ada untuk dijadikan semangat dan azimat untuk meneruskan perjalanan kita di pentas yang bernama DUNIA..

huhuhu..panjang gak madah kali ni kan..hopefully suma dapat amik pengajaran drpd pengalaman ne..jangan sia-siakan hidup yang akan datang hanya kerana kekesalan semalam..bangkitlah untuk hari esok yang lebih baik..renung-renungkan..=)

Tuesday, August 3, 2010

pola keselarasan vokal..

Peraturan keselarasan vokal ini digunakan untuk mengeja kata-kata dasar asli bahasa Melayu. Bagi kata-kata pinjaman daripada bahasa Indonesia, bahasa Inggeris, dan bahasa-bahasa Eropah yang lain, peraturan keselarasan vokal ini tidak diguna pakai.

Dalam peraturan pola keselarasan vokal ini, keselarasan antara dua huruf vokal hanya berlaku pada kata dasar sahaja. Hal ini bermaksud kata-kata yang berimbuhan atau kata terbitan tidak termasuk dalam keselarasan vokal.

Selain itu, kata dasar yang terlibat juga mestilah berakhir dengan suku kata yang tertutup iaitu diakhiri dengan bunyi konsonan.

Bagi kata dasar asli yang mempunyai lebih daripada 2 suku kata, maka suku kata terakhir sahaja yang terlibat dengan sistem keselarasan vokal. Dalam erti kata yang lain, keselarasan vokal berlaku dalam suku kata praakhir dengan suku kata akhir.

Terdapat 18 pola keselarasan vokal dalam bahasa Melayu iaitu :

Pola & Contoh perkataan
a – a =(alah, tampar, sembahyang, senapang)
a – i = (Adik, dalih, selampit)
a – u =(Adun, tampung, senandung)
e (pepet) – a =(Emak, sental, gemerlap)
e (pepet) – i =(Herdik, penting, sembelih, pening)
e (pepet) – u =(Empuk, sembuh, kedekut, rempuh)
e (taling) – a =(Endah, serak, kerenah)
e (taling) – e (taling) =(Enteng, sendeng, seleweng)
e (taling) – o =(Endong, tembok, selekoh)
i – a = (Intan, singkap, simpan, selimpat)
i – i = (Intip, rintih, kerinting)
i – u = (Induk, rimbun, kecimpung, bingung)
o – a = (Ombak, lonjak, kelodak, lompat)
o – e (taling) =(Orkes, sompek, celoreng, songket)
o – o = (Omboh, sondol, ceroboh, keroncong)
u – a =(Udang, undang, muntah, gelumang)
u – i = (Umpil, gundik, seruling)
u – u =(Umbut, kunjung, kumpul, kerumun)

shaing is caring..(>_<)

salam..lamanya tak update blog ne..rindu kat ikan-ikan..kesian mereka..lama dah tak makan..hehehehe..hurm..nak tulis apa ek??idea..idea...~~

ha,idea suda marii..~~..hurm..apa kata kalau kita berkongsi ilmu dengan orang lain kan..lagi banyak faedahnya..daripada menulis yang bukan-bukan..baik kita berkongsi ilmu dan maklumat baru..at least ada gak gunanya..boleh tambah pengetahuan sendiri..

ok..maklumat yang nak dikongsikan ni bukanlah yang terbaik..sekadar melalui pandangan dan pemahaman penulis sendiri..jadi kalau ada sebarang masalah,harap dimaafkan ya..kita kan sama-sama belajar..tambahan pula,bahasa dan cara penyampaiannya mungkin agak ringkas (isi-isi penting sahaja)..oleh itu,diharap agar para sahabat dapat mengambil ilmu yang terbaik daripada apa yang ingin di sampaikan oleh penulis..sama-sama lah kita berkongsi ilmu yang ada dipelajari..(^_^)

(p/s: tatabahasa juga mungkin kurang tepat..maaf ya..hehe)