BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

(^_^)

Scrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace LayoutsScrolling Glitter Text Generator & Myspace Layouts

psstt..posto..posto..^_^


Tuesday, March 8, 2011

dunia politik..

assalamaulaikum..

hari ne nak buat entry ala-ala serius sikit gitu..tajuk aq ialah DUNIA POLITIK..actually,aq bukannya minat sangat pun berkenaan ngan hal2 politik ne..tapi dah bosan sangat la bila hari-hari baca paper, mesti isu politik jek yang banyak..even bukak FB pon ada jugak isu politik yang timbul..hurm..

1st of all..nak tegaskan disini..aq tak sokong mana-mana pihak yer..lagipun aq belum cukup umur lagi nak mengundi ne..hehehe..sekadar nak menyuarakan pendapat jek..hopefully lah tak di salah ertikan..

aq bukan apa..aq sekadar pemerhati jek..tapi kadang-kadang jadi bosan gak bila tengok orang saling nak menjatuhkan ne..sana nak menjatuhkan yang disini..yang disini plak hina yang disana..tak ke bosan gtu..susah sangat ke kita nak hidup dalam 1 negara ne secara aman damai??

perselisihan pendapat tu memang la perkara normal..tapi kan ke boleh dibawak berbincang..kaji sama-sama kaedah mana yang terbaik..kalau niat kita baik dan tujuan kita betul InsyaAllah..tak kan wujud kes hina-menghina, jatuh menjatuh ne..betul tak..

kan ke bagus kalau kita ikut contoh pentadbiran Rasulullah..rasulullah dan para sahabat dapat jek mentadbir Makkah dan Madinah dengan baik..semua rakyat hidup dalam keadaan harmoni..tak kira fahaman agama..orang islam berpegang teguh dengan ajaran islam..orang bukan islam pulak dapat hidup aman damai di bawah pemerintahan kerajaan islam..tak de pun masalah yang timbul..kalau ada pun, Rasulullah dan para sahabat akan duk bincang dan cuba cari ikhtiar macamana nak selesaikan masalah yang timbul tu..aq ne tak lah pandai sangat pasal agama..masih banyak lagi yang perlu dipelajari..tapi aq pasti..selagi kita mencontohi apa yang Rasulullah buat, Rasulullah amalkan dalam pentadbirannya, InsyaAllah semua akan berjalan dengan lancar..

satu lagi, (ne pandapat aq jek ye)..politik negara kita akan jadi stabil dan kukuh sekiranya semua pemimpin kita ikut akhlak Rasulullah..kalau kita singkap kembali Sirah Baginda..kita boleh nampak betapa indahnya akhlak Baginda..Baginda pemimpin yang agung..sifat sifat seperti amanah,adil, lemah lembut dan bijaksana yang ada pada Rasulullah patutnya dicontohi oleh pemimpin negara kita..lemah lembut kat sini bukannya bermaksud aww ok..lemah lembut dari segi akhlaknya, sentiasa menghormati sesiapa sahaja..aq percaya, setiap individu kat muka bumi ne pun nakkan seorang pemimpin yang seperti ini kan??

lagipun, macam yang aq belajar dulu..seorang pemimpin itu akan diberikan tanggungjawab..tanggungjawab mereka adalah apa yang dipimpin oleh mereka..dan di akhir nanti, mereka akan ditanyakan mengenai tanggungjawab mereka itu..AMANAH..alangkah baiknya kalau kita dengan bangga dapat menjawab bahawa kita telah menjalankan tanggungjawab dan amanah tersebut dengan baik..kita boleh senyum puas kerana apa yang dipertanggungjawabkan kepada kita, terlaksana dengan baik..tapi..mcamana kita nak senyum kalau sepanjang di dunia, tanggungjawab dan amanah yang diberikan kepada kita itu, kita jalankan dengan sia-sia..kita khianat dengan tanggungjawab kita..kita bekerja semata-mata untuk kepentingan sendiri..bukankah itu dah melanggar amanah..tak takut kah kita dengan hukuman yang akan diterima sekiranya kita sia-siakan tanggungjawab itu??

pemimpin bukan hanya apabila memimpin negara atau sesuatu pertubuhan sahaja,,even setiap individu itu adalah pemimpin..aq sendiri adalah pemimpin untuk diri aq..aq pun akan ditanyakan tentang tanggungjawab aq terhadap diri aku sebab aq adalah pemimpin untuk diri aq..apatah lagi kalau seseorang individu itu bergelar pemimpin negara??cuba bayangkan betapa ramai rakyat yang di bawah pemerintahannya???betapa ramai insan dan individu yang menjadi taggungjawab pemimpin tersebut??betapa berat dan besarnya amanah yang perlu dipikul oleh pemimpin tersebut??fikir-fikirkan..

aq rasa dah panjang sangat aq membebel kali ne..so konklusinya..aq harap sangat aq dapat tengok perubahan dalam fenomena politik negara kita ne..bukan setakat negara..malah institusi2 lain pun..kalau boleh setiap pemimpin tu jalankanlah tanggungjawab yang telah diamanahkan dengan sehabis baik..tak rugi apa pun..malah kita akan senang sebab ramai orang yang sayang kita dan akan mendoakan kesejahteraan kita..nak ke kita di label sebagai pemimpin yang tidak bagus??mesti tak nak kan..free2 jek dapat cercaan dan makian..tak ke naya..???

sekali lagi aq nak mohon maaf kalau2 entry ne ada menyinggung perasaan mana-mana pihak.. aq bukan nak tunjuk pandai..aq sekadar nak meluahkan apa yang aq rasa dan apa yang aq fikir..mana lah tahu..coretan ne dapat membuka mata-mata yang membacanya...hehe (wah..tingginya expectation..hehe)..sekadar pandangan seorang remaja yang masih perlu belajar..sekali lagi, maaf dipinta..

ok lah semua..mata pun dah layu ne..nasib baik la esok xda kelas..selamat malam blogger..assalamualaikum..=)

0 7 persons like..: